Sport

running header
Udostępnij  

Hydromasaż jako uzupełnienie treningów

W ciągu ostatnich kilku lat wiele prestiżowych klubów sportowych zaczęło zalecać swoim sportowcom korzystanie z hydroterapii lub sauny w celu zmniejszenia zmęczenia. Takie zabiegi stosowane po intensywnej sesji treningowej lub po meczu zdają się przyspieszać regenerację mięśni i ich powrót do pełnej sprawności. Jest to związane z fizycznymi właściwościami wody, dzięki którym jest ona idealnym narzędziem do przekazywania organizmowi bodźców cieplnych. Ponadto dysze odpowiednio rozmieszczone w wannie o ergonomicznej konstrukcji mogą emitować strumienie oddziałujące na skórę z indywidualnie dobranym ciśnieniem, pobudzając przepływ płynów w skórze i położonych głębiej narządach, od kończyn aż po środkową strefę ciała. Dzięki temu płyny gromadzące się pod skórą i w mięśniach po zakończeniu intensywnych ćwiczeń są usuwane szybciej, co sprzyja regeneracji organizmu. Ta zasada prawdopodobnie dotyczy także, choć nie zostało to jeszcze udowodnione badaniami, kwasu mlekowego gromadzącego się w mięśniach natychmiast po zakończeniu wysiłku.

Naprzemienne kąpiele w gorącej i zimnej wodzie również wykorzystuje się na podstawie subiektywnych odczuć, ponieważ badania w tym zakresie także nie zostały jeszcze przeprowadzone. W tym przypadku zakłada się, że naprzemienne rozszerzanie (gorąca kąpiel) i kurczenie (zimna kąpiel) naczyń krwionośnych w skórze i mięśniach powoduje przemieszczenie krwi ze skóry i mięśni (zewnętrzne warstwy) wgłąb ciała (ośrodek organizmu). Ma temu towarzyszyć szybsze usuwanie produktów przemiany materii z mięśni i przenoszenie ich do innych tkanek (inne mięśnie, wątroba itp.) odpowiedzialnych za ich całkowitą eliminację z organizmu.

Zanurzenie się na kilka minut w gorącej wodzie pod koniec wyczerpującego dnia jest korzystne zarówno dla ciała, jak i umysłu, niezależnie od tego, czy danego dnia uprawialiśmy sport lub trenowaliśmy. Powszechnie wiadomo, że gorąca woda (w temperaturze ok. 34 – 37°C) pomaga się odprężyć i ułatwia zasypianie dzieciom i niemowlętom.

Sauna dla sportowców

Oprócz hydromasażu towarzystwa sportowe od niedawna zalecają swoim zawodnikom łagodzenie zmęczenia mięśni także poprzez kąpiele w saunie. Pomieszczenie wypełnione parą wodną sprzyja przesyłaniu korzystnych bodźców termicznych do organizmu oraz usuwaniu z mięśni produktów przemiany materii.

Ponadto kąpiel w saunie po wysiłku pomaga rozluźnić mięśnie oraz zwiększyć elastyczność tkanek, ścięgien i stawów.

Wanny z hydromasażem Jacuzzi>
Hot Tub
Łazienki z Jacuzzi>
Bathroom
Punkty sprzedaży>